Syd Energi får kritik fra Forbrugerombudsmanden

30. maj 2016 REGIONALT Skrevet af: Michael Kjær

Syd Energi, som bl.a. leverer el-produkter til mange kunder i Sønderborg, har i sin markedsføring af el- og gasprodukter vildledt forbrugerne.

På sin hjemmeside skrev Syd Energi blandt andet, at forbrugerne kunne få deres gas og el fuldstændig som i dag ’… bare billigere og med fordele…’ men da Forbrugerombudsmanden undersøgte Syd Energis priser, viste det sig imidlertid, at Syd Energi ikke var billigere end konkurrenterne, hverken når det gjaldt fastprisprodukter eller produkter med variable priser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Desuden lovede Syd Energi, at forbrugerne kunne spare deres abonnementsudgift ved at skifte til Syd Energi. En søgning, som Forbrugerombudsmanden foretog blandt andre energiselskaber, viste dog, at de andre selskaber heller ikke opkrævede abonnementsbetaling hos deres kunder.

Syd Energi har oplyst, at de har slettet udsagnet om abonnementet efter Forbrugerombudsmandens henvendelse og desuden ændret ”billig” til ”attraktiv”.

Forbrugerombudsmanden vurderer herudover, at Syd Energi har overtrådt forbrugeraftaleloven, fordi det ikke var oplyst på selskabets hjemmeside, at der var en bindingsperiode på selskabets abonnement. Bindingsperioden er et væsentligt vilkår, som forbrugerne tydeligt skal oplyses om, før de indgår en aftale. Ellers er aftalen ikke bindende ifølge Forbrugerombudsmanden.

Artiklen fortsætter under annoncen

De forbrugere, som har indgået en aftale med Syd Energi med en bindingsperiode, og som ikke klart er blevet oplyst om bindingsperioden, kan derfor få annulleret deres aftale, hvis de kontakter Syd Energi.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i en kommentar:

” Syd Energi har markedsført sig med et udsagn om, at selskabet var billigere end konkurrenterne, selvom det ikke var tilfældet. Det er vildledende over for forbrugerne, og jeg har indskærpet over for selskabet, at det fremover skal overholde markedsføringsloven.”

Artiklen fortsætter under annoncen

”Jeg er tilfreds med, at Syd Energi vil annullere aftalen med de forbrugere, som ikke har fået oplysning om bindingsperioden, og som kontakter selskabet i den anledning. En bindingsperiode er et væsentligt vilkår, som forbrugerne skal kende til. Ellers er aftalen ugyldig.”

29. marts 2024 Erhverv, Sønderborg

1019 husstande er uden strøm

29. marts 2024 Erhverv

Ifølge Elnetselskabet N1 mistede 1019 husstande i Sønderborg – blandt andet i Jørgensgaard – strømmen ved midnat. N1 arbejder på at lokalisere fejlen og venter at der er strøm igen natten til fredag omkring klokken 02.

Læs mere...