Morten Grunwald spillede en tyv fra Valby

9. november 2014 Kultur Skrevet af: Ole Kæhler

Olsen Banden er på 11 år blevet en række på 13 film, der alle handler om en tyvebande fra Valby. Banden bestod af tre mand. Gentleman og genial blev etiketten på Egon, som udtænkte den ene fantastiske plan efter den anden. Så var der Keld, som hele tiden var frygtelig nervøs for, om det nu ville lykkes at score millioner og ikke mindste manden midt i mellem de to, Benny, en kæk gut med en tro på, at alting nok skal gå.IMG_4168

Artiklen fortsætter under annoncen

Allan Breckling viser lige gæsterne, hvem det er, der skal lyttes til.

Allan Breckling viser lige gæsterne, hvem det er, der skal lyttes til.

“Jeg ser det ikke som 13 film og så lige den sidste, hvor vi er gamle”, siger Morten Grunwald søndag, hvor han sammen med Jan Hetz er gæst i Allan Brecklings Bogcafé i Café Figo i Sønderborg.

Artiklen fortsætter under annoncen

De godt 70 café-gæster får en række eksempler på, hvordan det er at arbejde på et filmhold og får hurtigt fornemmelsen af, at man skal kunne sin rolle og sine replikker til fingerspidserne. Egne ideer til rollen og andre måder at gøre tingene på, kan man som skuespiller roligt glemme alt om. Poul Bundgaard prøvede alligevel at foreslå en lille ændring i en af Olsen Banden-filmene.

“Det er ikke i den her film, Poul. Måske i en anden”, lød svaret fra Erik Balling.

“Det var en fantastisk oplevelse at være med i de film og alting kørte på skinner. I vores manuskripter stod alt, hvad vi havde brug for at vide til optagelserne, så ingen var i tvivl om noget som helst”, siger Morten Grunwald. Han har spillet med i et hav af filmroller og synes, at det er en spændende udfordring at spille til et kamera.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når der indspilles film, så går man ind og leverer i 30 sekunder og det kræver, at man har sat sig op, er ladet med energi og hele tiden koncentrerer sig kameraet.

Morten Grundwald sad – som nævnt – ikke alene på podiet i Café Figo, men havde Jan Hetz med som en slags medspiller, samtalepartner. Netop fordi de to herrer kender hinanden, så kunne Jan Hertz styre retningerne i samtalen, så hele seancen virkede som om, at hver enkelt af gæsterne selv havde en samtale med Morten Grunwald.

Artiklen fortsætter under annoncen

De skrå brædder

Jan Hetz lytter opmærksomt og stiller så de spørgsmål, der kan styre samtalen, så vi kommer hele vejen rundt om Morten Grunwalds karriere.

Jan Hetz lytter opmærksomt og stiller så de spørgsmål, der kan styre samtalen, så vi kommer hele vejen rundt om Morten Grunwalds karriere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Siden folkeskoletiden på Munkebjergskolen i Odense, hvor Morten Grunwald kom i teatret og se skoleforestillinger, har han været vild med teater. Der blev set rigtigt mange stykker under opvæksten og drømmen begyndte så småt at tage form.

“Det lykkedes at komme ind som elev på Odense Teater efter en tid med statistroller, hvor jeg blandt andet sang med i opera- og operettekoret”, siger Morten Grundwald. Efter et par år søgte han om at komme ind på elevskolen på Det Kongelige Teater og det lykkedes ham at slippe gennem nåleøjet.

“Det var simpelthen skolen over dem alle. Her blev jeg undervist af Poul Reumert fire timer daglig fem dage om ugen”, siger Morten Grunwald.

Teater er ikke som film, fordi du i filmoptagelser bare kan tage en scene om, hvis der sker fejl.

“Teater er The Real Thing – du har kun et skud i bøssen”, siger han. Han fortæller, at han oplevede at høre fra sin teaterchef, at Bodil Ipsen kaldte ham: En talentfuld ung mand – og han oplevede at komme for sent til en forestilling, hvor han skulle have været på scenen med Poul Richardt.

“Jeg vågnede præcis 20.30, hvor jeg skulle have stået på scenen – og ilede afsted. Poul Richardt improviserede sig igennem den scene, hvor han pludselig stod alene”, siger Morten Grundwald. Poul Richardt fik et stormende bifald fra salen og Morten Grunwald et stormende møgfald af Poul Richardt.

Sidste Olsen banden

Den allersidste Olsen Banden handlede om tyvene fra Valby, der var blevet gamle.

“Egon var indlagt på psykiatrisk afdeling, hvor han tænkte den ene geniale plan efter den anden. De alle blev iøvrigt arkiveret i “Institut for teoretisk kriminalitet”, siger Morten Grundwald. På Bispebjerg Hospital, hvor noget af filmen blev indspillet, blev skiltet med teoretisk kriminalitet sat op.

“Jeg så mange læger blive fotograferet sammen med det skilt”, siger han.

“Mange mener, den sidste film ikke skulle have været lavet. Men jeg synes, at den viser, at vi allesammen bliver ældre”, siger Morten Grunwald.

Stille hjerte

Senest har Morten Grunwald, som runder de firs år om få uger, spillet en stor rolle i Stille hjerte.

Som skuepiller skal du gøre, hvad der bliver sagt, møde til tiden og kunne dine replikker hver eneste gang.

Som skuepiller skal du gøre, hvad der bliver sagt, møde til tiden og kunne dine replikker hver eneste gang.

“Det er en film om en læge, hvis kone pludselig rammes af en uhelbredelig sygdom og den film er vigtig, fordi det er noget, vi allesammen kender, har haft – eller får – ind på livet”, siger Morten Grunwald. Den syge hustru siger til sin mand, at hun vil have lov til at bestemme sin død på samme måde, som hun har bestemt sit liv.

“Det skal manden og børnene håndtere og derfor samles familien hjemme til en sidste weekend”, siger Morten Grunwald. Filmen er optaget i en villa nord for Kerteminde.

“Instruktøren fandt det rigtige sted og var så heldig, at han kunne leje huset. Så ud med alle møblerne og ind med malerne”, siger Morten Grunwald.

Gang i gasbeholderen

Morten Grunwald har brugt årtier af sit liv på også at være teaterdirektør og blev især kendt på at få liv i det gamle gasværk på Østerbro i København.

“Første gang skulle jeg sikre underholdningen til et stort arrangement og heldigvis var det muligt at sikre, at jeg kunne bruge Østre Gasværk”, siger Morten Grunwald, der var faldet for de rå rammer. Teatre i København brugte stedet til at opbevare kulisser og møbler i.

“Bygningen var utæt, så alt gik i stykker, når det blev gasset, altså kørt i gasværket”, siger han.

Heldigvis kom musicalen Les Miserables til København, selvom Morten Grundwald først fik et nej.

“Jeg var så heldig, at de ikke ville bruge Ridehuset i Aarhus alligevel og at lederne af deres hold også faldt for gasbeholderen. Altså blev den sat i stand i ekspresfart og indviet med et brag af en forestilling”, siger Morten Grunwald.

billede

 

 

Lige nu .....
Byrådsmøde direkte fra Rådhuset
Play Live TV